درصورت بازدید از وب‌سایت ما، با حجم زیادی از مقالات مرتبط با موضوع اینفلوئنسر مارکتینگ روبه‌رو خواهید شد.

از این‌رو، در این مقاله تلاش خواهیم کرد که به‌ دو سؤال مهم زیر پاسخ دهیم:

  • اینفلوئنسر کیست؟
  • اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی چه کسانی هستند؟

پس، با ما همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار کسی است که:

۱. به دلیل اقتدار، دانش، موقعیت یا رابطه خاص او با مخاطبانش، قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات دیگران را در رابطه با خرید محصولات داشته باشد.

۲. از یک جایگاه برجسته برخوردار بوده و به‌صورت واقعی و فعالانه تعهد خود را به مشتریان نشان دهد.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که این افراد، صرفاً ابزار و وسیله‌ای برای بازاریابی نیستند، بلکه از نوعی روابط اجتماعی با مخاطبان خود برخوردار هستند که صاحبان کسب‌وکارها و برندهای مختلف، می‌توانند برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود با آن‌ها همکاری کنند.

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی چه کسانی هستند؟

در طول دهه گذشته، ما شاهد رشد سریع رسانه‌های اجتماعی از لحاظ اهمیت و تأثیرگذاری بوده‌ایم. بر اساس آخرین آمار، تعداد پیش‌بینی‌شده کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان در سال ۲۰۲۳، چهار میلیارد و هشتصدونود میلیون نفر بوده است که نشان‌دهنده افزایش ۶.۵ درصدی نسبت به سال قبل است.

اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی، افرادی هستند که به دلیل دانش و تخصص خود در یک موضوع خاص شهرت پیدا کرده‌اند. آن‌ها به طور منظم در مورد موضوع مورد علاقه خود در کانال‌های اجتماعی پست گذاشته و دنبال‌کنندگان (Followers) زیادی را تربیت می‌کنند که به نظرات و توصیه‌های آن‌ها باور و اعتماد دارند.

به‌عبارت دیگر، دنبال‌کنندگان هنگام تصمیم گیری در رابطه با یک موضوع خاص، بطور اجتناب ناپذیر اینفلوئنسرها را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند که آن‌ها را راهنمایی کنند.

انواع اینفلوئنسرها

شما می‌توانید انواع مختلف اینفلوئنسرها را به روش‌های مختلفی دسته‌بندی کنید. برخی از متداول‌ترین روش‌ها بر اساس تعداد فالوورها، نوع محتوا و میزان نفوذ هستند.

پلتفرم‌های اینفلوئنسر مارکتینگ که به عنوان واسطه بین برندها و اینفلوئنسرها عمل می‌کنند، این دسته بندی را بیشتر تسهیل کرده و چشم‌انداز روشنی را در حوزه بازاریابی که در حال دگرگونی است، ایجاد می‌کند.

همچنین با استفاده از این پلتفرم‌ها، می توانید اینفلوئنسرها را بر اساس جایگاه و میزان تأثیری که دارند، گروه‌بندی کنید.

گروه‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس تعداد دنبال‌کنندگان (Followers)

۱. مگا اینفلوئنسرها (Mega-Influencers)

مگا اینفلوئنسرها یا تأثیرگذارهای کلان، افرادی هستند که تعداد زیادی دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی خود دارند. اگرچه هیچ قاعده‌ای در مورد مرزبندی بین انواع مختلف دنبال کنندگان وجود ندارد، اما یک دیدگاه رایج، این است که مگا اینفلوئنسرها بیش از یک میلیون دنبال‌کننده، حداقل در یک پلتفرم اجتماعی دارند.

۲. ماکرو اینفلوئنسرها (Macro-Influencers)

ماکرو اینفلوئنسرها یا تأثیرگذارهای بزرگ، یک پله پایین تر از مگا اینفلوئنسرها هستند و شاید برای اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر در دسترس باشند. شما افرادی را که در یک شبکه اجتماعی بین ‌صد هزار تا یک میلیون دنبال‌کننده دارند، ماکرو اینفلوئنسر در نظر بگیرید.

۳. میکرو اینفلوئنسرها (Micro-Influencers)

میکرو اینفلوئنسرها یا تأثیرگذارهای خرد، افراد عادی هستند که به دلیل داشتن دانش و مهارت در یک حوزه علمی و تخصصی از جایگاه خاصی برخوردارند.

اگرچه دیدگاه‌ها متفاوت است، اما می‌توانید افرادی را که بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دنبال‌کننده در یک پلتفرم اجتماعی دارند، میکرو اینفلوئنسر در نظر بگیرید.

البته، فقط تعداد دنبال‌کنندگان نشان‌دهنده سطح نفوذ نیست. بلکه نشان‌دهنده رابطه و تعاملی است که یک میکرو اینفلوئنسر با دنبال‌کنندگان خود دارد.

گروه‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس محتوا و میزان نفوذ

۱. بلاگرها (Bloggers)

بلاگرها و اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی (عمدتاً میکروبلاگرها) معتبرترین و فعال‌ترین روابط را با طرفداران خود دارند.

بسیاری از وبلاگ‌نویسان، دنبال کننده‌های قابل توجهی را در رابطه با موضوع فعالیتشان جذب کرده‌اند. به‌عنوان مثال، وبلاگ‌های بسیار تاثیرگذاری در مورد توسعه شخصی، امور مالی، سلامت، تربیت فرزند، موسیقی و بسیاری از موضوعات دیگر، از جمله خود وبلاگ‌نویسی وجود دارد.

۲. یوتیوبرها (You Tubers)

یک وبلاگ، تنها یک نوع از محتوای محبوب در اینترنت است. نوع دیگری از محتوای مورد علاقه، ویدئو کلیپ است. به‌این صورت که هر سازنده ویدئو کلیپ، علاوه بر سایت خود، یک کانال نیز در یوتیوب ایجاد می‌کند یا در پلتفرم‌های انتشار ویدیو مانند TikTok فعالیت می‌کند.

۳. سلبریتی‌ها (Celebrities)

سلبریتی‌ها همواره اینفلوئنسرهای اصلی بوده و هنوز هم نقشی برای ایفا کردن دارند، اگرچه اهمیت آنها به عنوان اینفلوئنسر در حال کاهش است.

اینفلوئنسر مارکتینگ با حمایت افراد مشهور شکل گرفت. سال‌هاست که کسب‌وکارها متوجه شده‌اند که فروش آن‌ها معمولاً زمانی افزایش می‌یابد که یک سلبریتی محصول آنها را تبلیغ یا تأیید کند.

سخن آخر

در این مقاله ابتدا تلاش کردیم که به این سؤال پاسخ دهیم که «اینفلوئنسر کیست؟» سپس به دسته‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوورها، نوع محتوا و نیز میزان نفوذ پرداختیم. به‌نظر شما اینفلوئنسر‌ها را به غیر این دو مورد، چگونه می‌توان دسته‌بندی کرد؟ در بخش نظرات به ما بگویید!

سؤالات متداول

۱. اینفلوئنسر کیست؟

کسی است که از یک جایگاه برجسته برخوردار بوده و به‌صورت واقعی و فعالانه تعهد خود را به مشتریان نشان دهد.

۲. اینفلوئنسرها بر اساس تعداد دنبال‌کنندگان، چه کسانی هستند؟

  • مگا اینفلوئنسرها (Mega-Influencers)
  • ماکرو اینفلوئنسرها (Macro-Influencers)
  • میکرو اینفلوئنسرها (Micro-Influencers)

۳. اینفلوئنسرها بر اساس محتوا و میزان نفوذ، چه کسانی هستند؟

  • بلاگرها (Bloggers)
  • یوتیوبرها (You Tubers)
  • سلبریتی‌ها (Celebrities)
اشتراک گذاری
نمایش نظرات (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *