در سال ۱۳۹۹ نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند در قانون بودجه دریافت مالیات از اینفلوئنسر‌ها را تصویب کنند. در بند ذ قانون بودجه ۱۴۰۰ تصمیم بر این شد که از اینفلوئنسر‌های بالای ۵۰۰ هزار دنبال کنند در رسانه‌های کاربر محور (اینستاگرام و تلگرام) مالیات بر درآمد تبلیغات دریافت شود.

در دولت سیزدهم ۵۵۰ اینفلوئنسر دارای شرایط کسب مالیات شناسایی شدند؛‌ علاوه بر این ۱۲۳ اینفلوئنسر شناسایی شدند که مجموعا چیزی حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارند.

درآمد شناسایی شده توسط اداره مالیات

اینفلوئنسر‌های ایرانی برای تبلیغ در هر استوری یا پست عددی بین ۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. این درآمد به‌طور ماهانه به میلیارد می‌رسد؛ اما با این حال بسیاری از این بلاگر از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند. برای شناسایی اینفلوئنسر‌های ناشناس و آن‌هایی که با نام مستعار فعالیت می‌کنند از پلتفرم‌های واسط تبلیغات کمک گرفته شده است.

برخی دیگر هم بر اساس تراکنش‌های مشکوک و مبلغ بالا شناسایی شدند.

توضیحات اداره مالیات درباره این موضوع

سخنگوی سازمان مالیاتی گفته: «از میان ۶۲۸ اینفلوئنسر ۱۲۳ نفر شناسایی شده است که مجموعا ۲۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند. برای کل این عدد چیزی حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات درنظر گرفته شده است که به‌طور میانگین برای هر یک از آن‌ها ۱۳۰ میلیون تومان محسوب می‌شود. ۶۸ نفر از اینفلوئنسر‌های مشمول مالیات قبول کرده‌اند که مالیات خود را پرداخت کنند؛ اما مابقی آن‌ها از پرداخت شانه خالی می‌کنند.»

شناسایی تمامی اینفلوئنسر‌هایی که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند در دستور کار سازمان مالیات قرار دارند؛ همچنین کسانی که مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند یا سعی دارند از آن فرار کنند، شامل جریمه کتمان درآمد خواهند شد.

چرا اینفلوئنسر‌ها شامل پرداخت مالیات می‌شوند؟

در بسیاری از کشور‌های دنیا دریافت مالیات از اینفلوئنسر‌ها انجام می‌شود. دولت سهم خود را از تبادلات مالی بالا میان تبلیغ‌دهندگان و اینفلوئنسر‌ها دریافت می‌کند؛ اما این موضوع در ایران کمی افراد را به نقد وا داشته است. بسیاری از فعالین این حوزه معتقدند که دریافت مالیات در این فضا کار منطقی‌ای نیست؛ زیرا دولت به قصد خود پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام را فیلتر کرده است؛ ولی از اینفلوئنسر‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند مالیات دریافت می‌کند. 

رضا الفت‌نسب در این رابطه می‌گوید: «دریافت مالیات از یک بستر مسدود شده یکی از اتفاقات نادر در جهان است و ما به این عمل اعتراض داریم. اکنون که اینفلوئنسر‌ها توانستند کسب‌و‌کار خود را سرپا نگه دارند باید مشکلات آن‌ها حل شود. برای مثال می‌توان مسائل لجستکی آن‌ها را رفع کرد یا بسته‌های ویژه اینترنتی به آن‌ها اعطا کرد.»

فعالین این حوزه و بسیاری از اینفلوئنسر‌ها معتقدند که این کار همانند این است که پاساژی پلمب شود؛ اما سازمان مالیات همچنان اصرار داشته باشد که از فروشندگان آن پاساژ مالیات دریافت کند. 

مالیات اینفلوئنسرها چقدر است؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، اینفلوئنسر‌هایی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. در مورد مالیات بلاگرها و اینفلوئنسرها با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده، فرمولی برای میزان مالیات پرداختی در نظر گرفته شده است که در ادامه با شما به اشتراک گذاشتیم:

  • آن دسته از اینفلوئنسر‌هایی که ۱ تا ۲ میلیارد ریال درآمد دارند شامل ۱۵ درصد مالیات می‌شوند. 
  • اینفلوئنسر‌هایی که ۲ میلیارد ریال تا ۴ میلیارد ریال درآمد دارند ۲۰ درصد.
  • و آن‌هایی که بیش از ۴ میلیارد ریال درآمد دارند باید ۲۵ درصد از درآمدشان را به دولت دهند. 

برای مثال اینفلوئنسری که ۳۰۰ میلیون تومان درآمد دارد، باید ۶۰ میلیون تومان مالیات دهد. 

یکی از پیشنهاد‌های مهمی که از فعالین کسب‌و‌کار به اینفلوئنسر‌ها می‌شود، داشتن اسناد مالی است؛ زیرا با داشتن این اسناد می‌توان از سازمان مالیات تخفیف گرفت. برای مثال بسیاری از اینفلوئنسر‌ها بخشی از درآمد خود را صرف هزینه‌های ساخت محتوا می‌کنند؛ اما برای آن هزینه‌ها هیچ سندی ندارند. 

علاوه بر این ایجاد پروند مالیاتی هم مهم است؛ چرا که در صورت عدم داشتن پروند مالیاتی ممکن است اینفلوئنسر مجبور به پرداخت جریمه‌های زیاد کتمان درآمد شوند. یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند مورد توجه اینفلوئنسر‌ها قرار گیرد، معافیت‌های مالیاتی بستر‌های داخلی است. افرادی که قابلیت حضور در بستر‌های داخلی را دارند می‌توانند از مزایای آن‌ها مانند معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نمایش نظرات (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *