کسی نمی‌تواند ادعا کند که شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر بخش مهمی از زندگی ما نیستند. در سال ۲۰۲۴ نزدیک به پنج میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ همچنین این افراد تا ۲:۳۰ ساعت از زمان خود را صرف چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. این آمار‌ها وسوسه کننده هستند و کسب‌و‌کار‌ها را کنجکاو می‌کنند تا از این پتانسیل برای تبلیغ استفاده کنند. 

به همین دلیل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به یکی از بخش‌های مهم دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. کسب‌وکار‌ها همواره سعی می‌کنند در استراتژی‌های بازاریابی‌شان از این روش استفاده کنند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در ایران چه تفاوتی با جهان دارد؟

بر اساس گزارش نوین‌هاب، تا سال 2022 فیسبوک اولین شبکه اجتماعی محبوب در بین کسب‌و‌کار‌ها در جهان است. اینستاگرام و لینکدین به‌ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند؛ همچنین فیسبوک دارای بیشترین عضو فعال ماهانه در جهان است که آن را در بین افراد جهان به محبوب‌ترین شبکه اجتماعی تبدیل کرده‌ است. 

البته باید این موضوع را بگویم که اینستاگرام به‌سرعت دارد به جایگاه فیس‌بوک نزدیک می‌شود. به هر حال این آمار‌ها در ایران کاملا متفاوت هستند. اگر بخواهیم پیام‌رسان‌ها را هم در این آمار ذکر کنیم، اولین اپلیکیشن محبوب، واتساپ است. بعد از واتساپ اینستاگرام با حدود ۵۰ میلیون کاربر ایرانی، دومین جایگاه را تصاحب کرده است. 

بعد از اینستاگرام به ترتیب، تلگرام، روبیکا، ایتا و در نهایت فیس‌بوک قرار دارند. هدف از اشتراک گذاشتن این آمار نشان دادن تفاوت محبوبیت فیس‌بوک در جهان و ایران بود. اگر بخواهیم تنها شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم، اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است. 

حسن ریوندی، بی‌بی‌سی پرشیا و رادیو جوان به ترتیب پیج‌های مورد علاقه کاربران ایرانی هستند. یکی دیگر از آمار مهم اندازه بازار خرید و فروش محصولات در اینستاگرام است. اندازه این بازار چیزی بین 18 تا 32 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که می‌توان از آن نتیجه گرفت که بازار تبلیغات این پلتفرم هم داغ است.

تفاوت تبلیغات شبکه‌های اجتماعی ایران و جهان

در ادامه آمار و نکات مربوط به تبلیغات شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم. 

آیا می‌توان به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اتکا کرد؟

تا این جای مقاله بنا بر آمار‌هایی که به اشتراک گذاشتیم، می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در زندگی ما دارند. ترافیک بالای این پلتفرم‌ها آن‌ها را به جای مهمی برای تبلیغات تبدیل کرده است. کسب‌و‌کار‌ها با حضور در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام به فعالیت جدی در آن می‌پردازند. سه پیج کسب‌و‌کار افق کوروش، فیلیمو و دیجی‌کالا بیشترین دنبال‌کننده‌های اینستاگرام را دارند. این کسب‌و‌کار‌ها و برخی از استارت‌آپ‌های دیگر توانسته‌اند میلیون‌ها دنبال‌کننده جذب کنند. 

برای مثال استارت‌آپ اسنپ توانسته تا ۷۰۲ میلیون و فیلیمو تا ۵۱۶ میلیون بازدید جذب کند. تقریبا می‌توان گفت تمامی کسب‌و‌کار‌ها در اینستاگرام حساب کاربری دارند؛ اما آمار بسیار جالب میزان درآمد اینفلوئنسر‌های اینستاگرام و پیج‌های پر مخاطب است. بر اساس گزارش یکتانت در سال ۱۴۰۱، بازار اینفلوئنسر‌ها چیزی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است. 

تعداد بازدید کانال‌های تلگرامی ایرانی ۵۹۰ میلیارد بار گزارش شده است؛ این عدد بسیار هیجان‌انگیزی‌ست. در واقع تبلیغات دیجیتال در تلگرام و اینستاگرام می‌توانند اثر زیادی روی کسب‌و‌کار‌ها بگذارد. اما مهم‌ترین آمار این بخش: ۶۶ درصد کاربران به تبلیغات دیجیتال اعتماد دارند! این آمار نشان می‌دهد که به‌عنوان یک کسب‌و‌کار استفاده از تبلیغات دیجیتال می‌تواند کاری منطقی باشد. 

البته شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در زندگی ما دارند. ترافیک بالای این پلتفرم‌ها آن‌ها را به جای مهمی برای تبلیغات تبدیل کرده است. کسب‌و‌کار‌ها با حضور در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام به فعالیت جدی در آن می‌پردازند.

همچنین مطالعه کنید: راهنمای جامع اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب‌و‌کار‌های کوچک و متوسط

قابلیت اتکا تبیلغات شبکه‌های اجتماعی

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم به‌روز‌ترین آمار‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در آن را با شما به اشتراک بگذاریم. همان‌طور که گفتیم واتساپ، اینستاگرام و تلگرام از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ایران هستند که می‌توان در آن‌ها تبلیغات آنلاین انجام داد. در نهایت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کاری مفید و اثرگذار برای کسب‌و‌کار‌ها باشد. 

کسب‌و‌کار‌ها با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در آن‌ها می‌توانند به اهداف مختلفی مانند افزایش آگاهی از برند، جذب لید (سرنخ) و فروش آنلاین دست پیدا کنند. امیدواریم این مقاله به درد شما خورده باشد. 

اشتراک گذاری
نمایش نظرات (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *