بازار امروز پتانسیل هر مزیتی را که بخواهیم برای موفقیت برند خود به دست بیاوریم دارد. پس با این وجود برای به دست آوردن این مزیت چه کاری باید انجام داد؟ پاسخ این کار روشن است. شما باید وارد دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ‌ها شوید. اینفلوئنسر مارکتینگ برای مشاغل کوچک یکی از قدرتمندترین روش‌های بازاریابی موجود است. با بیش از 4.26 میلیارد کاربر در سراسر جهان، جای تعجب نیست که اینفلئنسرها توسط مشاغل کوچک و بزرگ به طور یکسان برای تبلیغ محصولات خود استخدام می‌شوند.

در این مقاله یک راهنمای جامع اینفلوئنسر مارکتینگ کسب‌وکارهای کوچک آماده کرده‌ایم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است که از اعتماد کاربران به اینفلوئنسر‌ها استفاده می‌کند تا آن‌ها را وادار به خرید محصول یا خدمت از برند‌ها کند؛ در واقع به این دلیل که اینفلوئنسر‌ها مورد اعتماد کاربران هستند، زمانی که محصولی را تبلیغ می‌کنند انگار دوستی به آن‌ها توصیه خرید می‌کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ روشی مناسب برای تعامل با مخاطبان، معرفی برند و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار شما است.  این روش بازاریابی امروزه تبدیل به روشی پرطرفدار شده است و روز به روز با پیشرفت تکنولوژی دچار تحول می‌شود. با حضور هوش‌مصنوعی در این روش و ظهور ابزار‌های AI مانند چت جی پی تی (Chatgpt) این حوزه بسیار جذاب شده است.

اینفلوئنسرها فقط مختص مشاغل بزرگ نیستند!

برای بهره‌مندی از اینفلوئنسرها در کمپین بازاریابی، لازم نیست صاحب یک شرکت بزرگ باشید. در واقع، اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند کمک بزرگی به کمپین کسب و کار کوچک شما باشد تا آن را به یک ابر شرکت تبدیل کنید. با اجازه دادن به اینفلوئنسرها برای استفاده از صدای خود جهت انتشار پیام شما، آگاهی مخاطبان را نسبت به برند خود افزایش دهید. هر اینفلوئنسر از طریق صفحات خود، مخاطبانی با علایق مشابه پرورش داده است. با داشتن 10000 تا 100 هزار دنبال کننده؛ حتی یک میکرو اینفلوئنسر هم می‌تواند با قیمت مناسب به رشد پایگاه شما کمک کند.

اما مهم‌ترین سوالی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که: اینفلوئنسر مارکتینگ کسب‌وکارهای کوچک چقدر موثرتر است؟ برای پاسخ به این سوال اجازه بدین به یک مثال ساده اشاره کنم: به طور متوسط شما به ازای هر یک دلاری که برای کمپین اینفلوئنسرها خرج می‌کنید. 5 دلار درآمد به دست می‌آورید. و این مورد 11 برابر موثرتر از سایر تبلیغات‌ها است.

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ کسب‌وکارهای کوچک

کار با اینفلوئنسر‌ها می‌تواند بازی را برای کسب‌و‌کار کوچک شما کاملا عوض کند. شما می‌توانید با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ این کار‌ها را انجام دهید:

  • موانع تبلیغات سنتی را از سر راه بردارید.
  • مخاطبان زیادی به‌خصوص آن‌هایی که جز نیش مارکت شما هستند را به‌دست آورید.
  • ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان هدف
  • افزایش فروش و لید (سرنخ)

در حالی که این روش بازاریابی یکی از جدیدترین روش‌های مارکتینگ است، شرکت‌های کوچک نتایج بسیار خوبی از آن دریافت می‌کنند. علاوه بر این همکاری با اینفلوئنسر‌ها می‌تواند به شما در اسکیل کردن کسب‌وکارتان کمک کند.

علاوه بر این اینفلوئنسر مارکتینگ کسب‌وکارهای کوچک از این جهت می‌تواند مورد اهمیت باشد که باعث افزایش اعتبار و اطمینان مشتریان به آن‌ها می‌شود. از آن جا که مخاطبان به اینفلوئنسر‌های موردعلاقه‌شان اعتماد دارند، به کسب‌و‌کار‌هایی که توسط اینفلوئنسر‌ها معرفی می‌شوند هم اعتماد دارند.

در نهایت اگر کسب‌و‌کار‌ها بتوانند بر اساس اصول و خلاقیت کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را پیش ببرند، نسبت به سایر روش‌ها هزینه کمتری را متحمل می‌شوند و در عین حال نتیجه بهتری می‌گیرند.

هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ

از آن جایی که اینفلوئنسر مارکتینگ حوزه‌ای جدید در بازاریابی است، متر و معیار مشخصی برای قیمت‌گذاری وجود ندارد. اما معمولا اینفلوئنسر‌هایی که تا ۱۰ هزار فالوور دارند چیزی حدود ۲۵۰ تا ۴۵۰ دلار  بابت هر پست هزینه دریافت می‌کنند.

با این حال برخی از مواردی که روی نرخ اینفلوئنسر مارکتینگ تاثیر می‌گذارد شامل موارد زیر هستند:

  • ریچ و تعامل: اینفلوئنسر‌هایی که تعامل بیشتری دارند هزینه بیشتری دریافت می‌کنند.
  • زمان و منابع: زمانی که یک اینفلوئنسر برای انتشار یک تبلیغ صرف می‌کند می‌تواند روی قیمت آن تاثیر بگذارد.
  • مدت زمان کمپین: تعداد روز‌هایی که اینفلوئنسر تبلیغات را منتشر می‌کند روی هزینه آن تاثیر گذارد.

چگونه اینفلوئنسر مناسب را پیدا کنیم؟

برای انتخاب اینفلوئنسر مناسب کمپین بعدی‌تان شما نیاز دارید تا سه مرحله زیر را طی کنید:

  1. مشخص کردن هدف: شما برای دسترسی به مخاطبان اینفلوئنسر‌ها هزینه زیادی پرداخت می‌کنید، پس باید اهداف کمپین‌تان را واضح و شفاف مشخص کنید. می‌خواهید به چه چیز‌هایی دست پیدا کنید؟ آیا به دنبال افزایش آگاهی از برند هستید؟ یا می‌خواهید فروش مستقیم زیادی را تجربه کنید. این‌ها مواردی‌ست که باید مشخص کنید. در این کار می‌توانید از هدف‌گذاری SMART هم بهره بگیرید.
  1. تحقیق و بررسی اینفلوئنسر‌ها: بهترین اینفلوئنسر‌ها آن‌هایی هستند که با مخاطبان هدف و اهداف برند شما هم‌راستا باشند. در این صورت همکاری با آن‌ها بسیار برای شما راحت خواهد بود. زمانی را صرف این کنید که اینفلوئنسر‌های مختلف را بررسی کنید و آن‌هایی که با شما هم‌راستا هستند را لیست کنید.
  2. استفاده از ابزار‌ها: بررسی اینفلوئنسر‌ها کار سخت و زمان‌بری است. اگر بخواهید همه‌ی اینفلوئنسر‌ها را بررسی کنید عملا یک کار نشدنی است. شما برای حل این مسئله می‌توانید از ابزار‌های این حوزه استفاده کنید. در این ابزار‌ها شما قابلیت دسترسی به اینفلوئنسر‌ها را دارید و می‌توانید با ویژگی‌های مشخص آن‌ها را فیلتر کنید.

نحوه ارتباط با اینفلوئنسر‌ها

برای اینفلوئنسر مارکتینگ کسب‌و‌کارهای کوچک شما باید مراحل زیر را جهت ارتباط با اینفلوئنسرها طی کنید:

  1. تحقیق برای راه‌های ارتباطی: شما برای ارتباط با اینفلوئنسر‌ها باید به راه‌های ارتباطی آن‌ها دست پیدا کنید. برخی از شبکه‌های اجتماعی راه‌های ارتباطی اینفلوئنسر‌ها را در محل مخصوص قرار می‌دهند. در صورتی راهی پیدا نکردید می‌توانید پیج آن‌ها را بررسی کنید، حتما راه ارتباطی با شما به اشتراک گذاشته‌اند.
  2. خود و کمپین را معرفی کنید: در مرحله دوم با اینفلوئنسر ارتباط برقرار کنید و خودتان را معرفی کنید. این معرفی باید شامل سمت و برندتان باشد. سپس کمپین‌تان را به خوبی برای اینفلوئنسر شرح دهید.
  3. درباره بودجه مذاکره کنید: در نهایت سعی کنید بر اساس بودجه‌ای برای کمپین در نظر گرفتید، قیمت همکاری را با اینفلوئنسر مشخص کنید.
  4. از پلتفرم‌ها کمک بگیرید: اگر طی کردن این مراحل برای شما سخت است، می‌توانید به راحتی از پلتفرم‌های اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید. در این پلتفرم‌ها می‌توانید اینفلوئنسر‌ها را پیدا کنید و به‌راحتی با آن‌ها ارتباط بگیرید.
اشتراک گذاری
نمایش نظرات (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *