یک گزارش مرجع و موثق در سال ۲۰۲۳، تجزیه و تحلیل جامعی از نقش هوش مصنوعی در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ ارائه می‌دهد و در این‌باره نظرات بیش از ۵۰۰ متخصص بازاریابی را به تصویر می کشد.

همچنین کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی، پیامدهای آن برای صنعت و نیز پیش‌بینی‌های متخصصین این حوزه را برای آینده تشریح می‌کند.

از این‌رو، ما در این مقاله در تلاش هستیم در دو بخش مجزا، به معرفی و توضیح کاربردهای هوش مصنوعی در اینفلوئنسر مارکتینگ بر اساس مطالب ارائه شده در این گزارش بپردازیم. برای اطلاع از این گزارش تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بخش اول: هوش مصنوعی در فناوری اینفلوئنسر

تحلیل روند صنعت

بر اساس این گزارش درباره نقش هوش مصنوعی در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ، بخش قابل توجهی از پاسخ‌دهندگان (۶۳٪) برنامه هایی را برای گنجاندن هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی (Machine Learning) در پویش‌های خود به‌عنوان اینفلوئنسر در سال ۲۰۲۳ ارائه داده‌اند.

این داده‌ها، نشان‌دهنده پذیرش رو به رشد ابزارهای هوش مصنوعی در استراتژی‌های اینفلوئنسر مارکتینگ است و تقریباً ۹۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به‌طور جدی به استفاده از آن‌ها فکر می‌کنند.

تأمین مالی درخصوص استفاده از هوش مصنوعی در استارت‌آپ‌های مرتبط با اینفلوئنسر مارکتینگ

با نگاهی به استارت‌آپ‌های بازاریابی هوش مصنوعی، شاهد یک روند سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در شرکت‌هایی هستیم که از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی در زمینه بازاریابی استفاده می‌کنند.

به‌عنوان مثال، شرکت استارت‌آپی جاسپر (Jasper) با بودجه بیش از ۱۳۰ میلیون دلار از طریق پلتفرم مبتکرانه مبتنی بر هوش مصنوعی خود، اقدام به‌تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال کرده است.

درک بازاریابان از هوش مصنوعی در محل کار

بر اساس این گزارش، ۳۵.۶ درصد از پاسخ‌دهندگان نگران بودند که هوش مصنوعی موقعیت شغلی آن‌ها را به‌خطر بیندازد، در حالی که تعداد مشابهی نیز این ترس را نداشتند.

جالب توجه است که بدانید، بازاریابان معتقد بودند که حتی اگر هوش مصنوعی بسیاری از وظایف عملیاتی را برعهده بگیرد، انسان‌ها همچنان مسئول استراتژی و تصمیم‌گیری در سطح بالا (۴۲.۲٪) و همچنین خلاقیت و جذابیت‌های احساسی (۲۲.۶٪) خواهند بود.

موارد کنونی استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در اینفلوئنسر مارکتینگ

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان در حال‌حاضر از پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده برتری آن در این زمینه است. یادگیری ماشینی با ۲۸.۷٪ دنبال می شود و فناوری دیپ‌فیک (Deep Fake) که امکان ایجاد ویدئوهای واقعی را فراهم می‌کند، با ۲۴.۳٪ استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ

تأثیر فناوری‌های هوش مصنوعی بر خروجی اینفلوئنسر مارکتینگ

طبق این گزارش، بیش از ۳۶ درصد از پاسخ دهندگان معتقد هستند که استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی به طور قابل توجهی بر نتایج و خروجی فعالیت آن‌ها در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ تأثیر مثبت گذاشته و آن را بهبود بخشیده است.

در مقابل نیز ۸ درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که خروجی کار آن‌ها دررابطه با اینفلوئنسر مارکتینگ، با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی به‌طور قابل توجهی بدتر شده است.

انتظارات و پیش‌بینی‌ها درخصوص کاربرد هوش مصنوعی در اینفلوئنسر مارکتینگ

۳۹.۸ درصد از پاسخ‌دهندگان، به دلیل استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در اینفلوئنسر مارکتینگ، انتظار پیشرفت قابل توجهی در نتایج و خروجی بازاریابی خود دارند. این نوع نگاه، نشان دهنده سطح بالایی از خوش‌بینی است و با ۳۶.۳ درصدی که قبلاً پیشرفت‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند همسو است.

در همین حال، ۱۶.۷ درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار بهبود جزئی دارند که نشان‌دهنده خوش بینی محتاطانه‌تری است.

نتیجه گیری بخش اول

آمار و ارقام ارائه شده در این گزارش، قدرت تحول‌بخش هوش مصنوعی را در اینفلوئنسر مارکتینگ مشخص می‌کنند؛ همچنین توانایی افزایش کارایی، تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها، تولید محتوا و بهبود استراتژی‌های هدف‌گیری مخاطب را بیان می‌کنند.

بخش دوم: اینفلوئنسرهای تولید شده از هوش مصنوعی

پس از بررسی نقش هوش مصنوعی در بازاریابی و اینفلوئنسر مارکتینگ، اکنون زمان آن رسیده است که روی یک ترند جذاب که به سرعت در حال جلب توجه است، متمرکز شویم: اینفلوئنسرهای هوش مصنوعی.

در این بخش، برای درک تأثیر و پتانسیل اینفلوئنسرهای هوش مصنوعی، عواملی مانند: حضور فعلی آن‌ها در بازار، جمعیت شناسی مخاطبان، نرخ تعامل و دسترسی جغرافیایی را بررسی خواهیم کرد.

حضور فعلی اینفلوئنسرهای هوش مصنوعی در بازار

بر اساس این نظرسنجی، ۵۹.۸ درصد از پاسخ‌دهندگان قبلاً با اینفلوئنسرهای هوش مصنوعی در پویش‌های بازاریابی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند و واقعیت و تأثیر این رویکرد نوآورانه را به‌نمایش می گذارند. این موضوع، پتانسیل و کارایی اینفلوئنسرهای هوش مصنوعی را تأیید می‌کند که صرفاً به عنوان یک مفهوم نظری درنظر گرفته نمی‌شود.

با وجود این، ۲۴.۷ درصد از متخصصان گزارش دادند که هنوز از اینفلوئنسرهای هوش مصنوعی استفاده نکرده‌اند.

مشارکت و جمعیت شناسی مخاطبان

نگاهی دقیق‌تر به جمعیت‌شناسی مخاطبان نشان می‌دهد که اینفلوئنسرهای مجازی درصد قابل توجهی از مخاطبان زن (۶۵.۵٪) و مخاطبان جوان تر ۱۳ تا ۱۷ ساله (۱۱.۶٪) را جذب می‌کنند، که نشان دهنده ارتباط خاصی با این گروه های جمعیتی است.

جالب اینجاست که اینفلوئنسرهای مجازی علیرغم ماهیت مصنوعی خود، دارای نرخ تعامل ۲.۸۴٪ هستند که در مقایسه با اینفلوئنسرهای انسانی که دارای نرخ تعامل ۱.۷۲٪ هستند، بهتر عمل می کنند.

دسترسی جغرافیایی

از نظر توزیع جغرافیایی، ایالات متحده بیشترین تعداد اینفلوئنسرهای مجازی را در خود جای داده است که در این بازار رو به رشد، پیشتاز هستند. با این حال، ژاپن، بریتانیا، برزیل و کره‌جنوبی نیز حضور قابل‌توجهی را به نمایش گذاشته‌اند که نشان‌دهنده جذابیت جهانی و دسترسی اینفلوئنسرهای هوش مصنوعی است.

تنظیمات برگزیده محتوا

هنگام تجزیه و تحلیل توزیع محتوا، قابل توجه است که Reels (ویدیوهای کوتاه در اینستاگرام) بیشترین سهم از پست‌های اینفلوئنسرهای مجازی را تشکیل می‌دهند و پس از آن پست‌های سنتی قرار دارند. این روند نشان می‌دهد که محتوای ویدیویی، به‌ویژه قالب‌های کوتاه‌تر، ممکن است در جذب مخاطبان در حوزه اینفلوئنسرهای هوش مصنوعی مؤثرتر باشد.

نتیجه گیری بخش دوم

تکامل اینفلوئنسرهای هوش مصنوعی به‌طور غیرقابل انکاری نشان دهنده عصر جدیدی در بازاریابی است. این موجودیت‌ها که توسط الگوریتم‌های پیچیده ساخته شده‌اند، نه تنها توجه مصرف‌کنندگان را جلب می‌کنند، بلکه به صداهایی قابل اعتماد تبدیل می‌شوند که می‌توانند بر تصمیم‌گیری خریداران تأثیر بگذارند.

اشتراک گذاری
نمایش نظرات (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *